Valhalla Rising (2009)

Кървав, брутален, потискащ, а за неподготвените като мен със скандинавската митология, „Изгряването на Валхала“ е и тегав филм. Опитът ми с режисьора Никълъс Рефн е много скромен и се основава на един-единствен негов филм – „Бронсън“, който много харесах.

Сега обаче не ми се получи да го харесам. Сюжетът има предпоставки за епично приключение – покръстени викинги, ням пророк с едно око, който е и машина за убиване, богове, религии, символи и прочее, само че всичко се случва много, ама наистина много бавно. Диалог няма, но пък има впечатляващи сцени – природни и тези, които бележат пророческите проблясъци на главния герой. Неговия образ и драма пък схванах едва, когато филмът свърши и почетох малко за скандинавската митология.

Едноокият, мълчалив воин се оказва събирателен образ на Один и Христос, а разделеният на части филм – връзка между младата и старата религия. Филмът започва с воин, които не се плаши от смъртта и Валхала и завършва с Христос, готов на саможертва. Всъщност изобщо не съм сигурна, че го тълкувам правилно, но пък тълкуването ми е въпрос на лично усещане. Със сигурност знам обаче, че филмът много ме натовари.

Воинът, изигран от Мад Микелсен, когото досега само съм чувала да хвалят, но за първи път гледам във филм, е откровено казано травмиращ. Давам си сметка, колко добър актьор трябва да си, за да не издадеш нито звук и да разполагаш само с едно око (тук трябва да кажа, че гримьорският екип заслужават огромни аплодисменти), а да направиш образ, който е толкова потискащ, че след Valhalla Rising ми се прииска да си проветря главата с филми, правени по комикси.

Оценка: 2

*(1-тотал щета, 2-за гледане само ако няма друго какво, 3-средна работа, 4-добър, 5-много хубав, 6-не е за пропускане)

Вашият коментар

