The Holy Mountain (1973)

Срамота е този филм да не се гледа поне веднъж в живота. Алехандро Ходоровски е един луд, луд пич, който храни зрителя с пейот и като дон Карлос го кара да скача от скалата. Аз поне така се почувствах. „Свещената планина“ е епична подигравка с ценностите на съвременните човеци, строеве, порядки, религии, илюзии за света и каквото още се сетиш. А гаврата е толкова фина, че до последно се чудих шегува ли се или е сериозен. Едва накрая разбрах сарказмът, поднесен с размах, с какъвто разполагат само майсторите в киното.

На всичко отгоре филмът е и пророчески. Ако бях раждана, малко по-назад във времето и го бях гледала преди 40 години, когато е излязъл, все едно щях да съм надникнала в кристално кълбо. Днес всичко е такова, каквото Ходоровски е казал тогава, че ще бъде.

В първите минути, докато все още не знаех какво ме очаква, бях втрещена от картини, свързани основно с отделителната система, грозни телеса и гнусно, сакато джудже. В последствие нещата започнаха да си идват на мястото, джуджето, телесата и акото в буркан рязко придобиха смисъл.

„Свещената планина“ е психеделично пътешествие – и сюжетно и буквално. Разходи ме добре из илюзорните човешки щения, а финалът е толкоз неочаквано смел, че ме разсмя от сърце. Не е като да не го знам, ама филмът ми напомни, че е много смешно, когато се вземаме на сериозно.

Оценка: 6

*(1-тотал щета, 2-за гледане само ако няма друго какво, 3-средна работа, 4-добър, 5-много хубав, 6-не е за пропускане)

Вашият коментар

