Goodnight Mommy (2014)

Заради стотиците глупости, които се пръкнаха в жанра в последните години, напоследък бях позагубила желание за хорър филми. Австрийският Goodnight Mommy успя да ми върне надеждата, че все още може да се роди нещо сносно в този раздел на Седмото изкуство. Това не е типичен филм на ужасите, не стряска, повече потиска.

Заради многото подсказки, които подготвят за уж неочаквания финал, обаче няма да се превърне във филма на годината в личната ми класация. Въпреки това, много прецизно заснет, Goodnight Mommy си заслужи времето, което му отделих. Най-голямото му достойнство е тихият начин, по който е поднесена историята.

Който не е гледал филма, да не чете надолу, защото в текста има спойлери. Същите, с които режисьорът подготвя зрителя за края. Прибягвам до тях само, за да обясня какво ме кара да харесам филма само отчасти.

*СПОЙЛЕР

Майка на двама близнаци – Елиас и Лукас, живееща в уединена къща в австрийска провинция, е претърпяла пластична операция на лицето и постоянно ходи с бинтове. Жената се държи доста странно, двете й малки момченца също проявяват особености на характера. Отглеждат си хлебарки за домашни любимци, газят кости на мъртъвци и са наясно с употребата на формалдехида за консервация.

Екстериорът в дома на това семейство, го описва по-добре, отколкото биха го направили думите. Между другото диалогът е минималистичен, но няма и нужда да е повече. Камерата не мига и показва това, което ми трябваше да видя. Съвсем в началото не разбрах какво ме тормози, защото всичко е нормално, докато не усетих, че идва от детайлите. Дори да не съм ги забелязала  съзнателно, мозъкът ми ги е регистрирал, а аз се почудих как нищо не се случва, пък в мен се заражда чувство на дискомфорт. Спокойствието и мудността допълнително го засилиха. Не очаквайте туистове, от които да подскачате, нито безсмислени количества пролята кръв. Има само стерилен смут, породен от герои и обстановка.

Северин Фиала и Вероника Франц, които са и режисьори и сценаристи, са използвали похват, с който веднага след като са накарали зрителя да намрази злодея, започват да примамват публиката да изпитва съчувствие към същия този злодей.  В същото време доскорошните жертви, вече са злодеи, които обаче цялостната картинка не ми позволи да възприема като чисто зло.

Така след порядъчна игра с личните ми възприятията кой е добър и кой лош, доста време след края на филма разсъждавах има ли виновни, когато се случват подобни неща. Ако се абстрахирам от стилизирането на историята, тя може да бъде съвсем реална и никой не е застрахован, че животът няма да го сблъска с нещо подобно.

Какво не ми хареса? Че филмът разглежда психологическо разстройство и че голяма част от това което се случва, не е такова каквото изглежда, става ясно още в първите минути. Докато се боричкат из нивите и плуват в близкото езеро, Елиас вика по име брат си, но Лукас никога не му отговаря. Ако зрителят случайно пропусне този жокер, много малко след това идва следващия, в който Лукас нито веднъж не говори направо, а шепне в ухото на брат си, който превежда думите му на глас. Пищовите продължават със сцена, в която майката дава храна само на Елиас, както и с друга в която се опитва да го укроти, а Лукас безсилно блъска ръце в дървения си креват, въпреки желанието да се нахвърли върху майка си, за да спаси брат си.

За мен всички тези подсказки бяха излишни. Още с първата ми светна лампичката, че има нещо сбъркано около бройката на децата, с втората вече бях сигурна, че не са толкова, колкото ми ги показват. Всеки следващ жокер затвърди подозренията ми, което рязко развали удоволствието от финала. Въпреки това филмът става.

Оценка: 4

(1-тотал щета, 2-за гледане само ако няма друго какво, 3-средна работа, 4-добър, 5-много хубав, 6-не е за пропускане)

Вашият коментар

